Saturday, January 7, 2012

Bicara Nasihat : Jangan putus asa dari pertolongan Allah SWT - Terus istiqamah !!!


" ... Ketika kita memohon kepada Allah dengan penuh pengharapan, apabila sahaja dirasakan, penderitaan yang terpaksa kita alami itu sama sahaja, atau, mungkin lebih berat, aku bertanyakan kalian, apakah sebenarnya Allah tidak pernah mendengar rintihan hati kita ..? Ketika kita dihukum, difitnah, ditindas, apakah kita menyangka Allah tidak pernah membela pejuang-pejuang agamaNya..? Ketika kita memohon kepada Allah, sesuatu yang berbentuk keperluan dan kecukupan asas, dan dalam pada itu, bantuan dariNya masih tidak kunjung tiba, maka, apakah kita merasakan bahawa Allah swt sudah berputus asa dari memberi rahmat kepada hamba-hambaNya...?

Sahabat-sahabatku ... Banyakkanlah dirimu dengan bersabar dan banyakkanlah dirimu pada segenap masa dengan mengingati Allah ... Kotakanlah janjimu, pada segenap apa yang engkau ucapkan, dalam engkau senang mahupun susah ... Jadikanlah dirimu dari kalangan hamba-hambaNya yang bersyukur dalam sesenang mana dan sepahit manapun ruang yang terpaksa kau tempuhi... Ingatlah firman Allah swt yang bermaksud,

" Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

(Berlakunya yang demikian) supaya Allah membalas orang-orang yang benar disebabkan kebenaran mereka, dan menyeksa orang-orang yang munafik jika Ia kehendaki, atau Ia menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Dan Allah telah menghalau kembali (angkatan tentera) orang-orang yang kafir itu (ke tempat masing-masing) dengan keadaan mereka geram marah (kerana gagal dan hampa), mereka tidak mendapat sebarang keuntungan. Dan Allah selamatkan orang-orang yang beriman dari bencana menghadapi peperangan itu. Dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa... "

[Al-Ahzab, 23-25]

No comments:

Post a Comment