Saturday, September 17, 2011

Bercintalah Kerana Allah

Bercintalah Kerana Allah ~~~ Seringkali kita dengar ungkapan ini bukan..? Hmm, mungkin diluahkan oleh sahabat baik kita... Mungkin diajar ketika mengikuti kuliah-kuliah agama di masjid... Mungkin juga nasihat daripada ibu dan ayah tercinta sebelum melangkahkan kaki ke gerbang ipta... Hmm... Namun, timbul persoalan di sini, "apakah kita benar-benar makna di sebalik kalimah ini..?"

"Bercintalah Kerana Allah"

Di kesempatan yang ada ini, ingin aku kongsikan dengan sahabat-sahabat semua, dua kisah dari dua sahabat yang aku sanjungi...

Kisah pertama, adalah kisah seorang sahabat aku yang kini masih menuntut di UNITEN, Universiti Tenaga Nasional, jurusan Kejuruteraan Mekanikal. Dia dan aku merupakan antara figura-figura tarbiyyah yang dilatih dengan penuh cermat oleh abang-abang atau naqib-naqib kami terdahulu. Alhamduilllah berkat, kesungguhan dan keikhlasan naqib-naqib kami itu, maka, jadilah kami sebegini pada hari ini. Alhamdulillah.

Aku dan sahabatku ini sangat akrab. Apa-apa sahaja persoalan tentang masalah ummah, pasti sahaja kami akan bersapaan antara satu dengan yang lain. Hinggalah pada suatu hari...


Peristiwa ini berlaku di majlis eidilfitri di sekolah lama kami...

"Assalamu'alaikum akhi..."
"Wa'alaikumussalam warahmatullah...Kaifa haaluk..?"
"Alhamdulillah khir, wa anta...?"
"Alhamdulillah, tamam..."

Begitulah sapaan awalnya sebagaimana yang sebelumnya... Gembiranya kami, apabila dapat bertemu mata, setelah sekian lama berpisah, membawa hala tuju hidup di medan masing-masing... Hasratku pada hari itu ialah, ingin bertanyakan pendapatnya tentang satu permasalahan baru, yang sedang aku hadapi kini... Tiba-tiba, dikeluarkannya kepada suatu envelope putih, di dalamnya ada kad...

"Apa ni?"
"Takda apa-apa akhi, jemputan..."
"Anta bacalah..."
"Jemputan apa..?"
"Alah...Jemputan kenduri kahwin ana..."
"Allah syeikh !! Biar betul anta..?"
"Ya betullah ni..."
"Mabruk mabruk... Barakallahu lakuma, wabaraka 'alaikuma, wajama'a baina kuma fi khair...~~~"
"Amiin...Amiin...Syukran akhi... Jemput-jemput datang tu..."

Aku tersentak seketika.... Allah... Dah nak kahwin, sahabat aku sorang ni... Hmm... Cepat masa berlalu... Terputus terus hasratku untuk menceritakan permasalahan ku kepadanya... Bagiku, kegembiraannya itu tak perlu dihiasi dengan masalah lain... Aku bersyukur kepada Allah kerana mempertemukan sahabatku ini dengan jodohnya, walaupun masih sedang belajar, di atas syahadah yang benar... Allahuakbar....

Cuma, pada masa yang sama...., hati kecilku bertanyakan, "Kau bila lagi..." Hahahaha ~~~

Hmm, itu kisah yang pertama.... Kisah yang kedua pula...


Ada seorang sahabat ni... 
Kenalnya aku dengan dia di sini (kampus)... Kagum aku kepadanya... Kerana apa..? Kerana dalam kelantangan laungan-laungan thaghut di sini, dia masih tegar... Kemas, berdiri di atas tarbiyyah dan ruh islamiyyah... Dari jauh, aku memandangnya dengan satu pandangan yang sangat thiqah...

Tup-tup.... Masa berlalu begitu pantas... Faham-faham sahabat-sahabat sekalian... Aku ni, teman bukan sorang, kawan bukan satu.... Masa terus berlalu... Dan tiba-tiba, aku ter'pause' sekali lagi bila sahabat aku yang lain cerita something kat aku...

"Waz ko tau tak yang si A ni dah ber'couple'...?"
"Eh, biar betul ko... NI budak bagus maa... Mana boleh... Tak cayalah aku.... Ko jangan tipu bai..."
"Tak, aku tak tipu, buat apa aku nak tipu ko... Try ko tengok fesbuk dia...."
"Iye iye je ko ni...."

Aku antara percaya dan tak endah buat dono je kat sahabat aku yang sorang tu... Hmm, bila sampai rumah, terus aku on internet...

"Haa...!!??" Terkejut beruk aku, bila aku lihat sahabat aku sorang ni, dengan tanpa segan silunya, duduk di sebelah budak pompuan, sambil posing kt kamera... Then, siap buat gambar profile fesbuk lagi.... Allah.... Aku istighfar.... Astagfirullah.... Astaghfirullah... Astaghfirullah....

Susah sangatkah nak ikut syariat Allah...? Fikir-fikirlah....



No comments:

Post a Comment